2012-04-15

Nu med Aspargesbed.

Der dumpede en eMail fra Din Baghave ned i min inbox, og salg af aspargesplanter fra Søren Wiuff fangede straks mit øje. Anlæggelse af aspargesbed har været i mine tanker i de sidste par år, men jeg har ikke villet afsætte pladsen til det. Men nu, NU  er der efterhånden inddraget så meget græsplæne at der er plads til asparges. At det så var af samme sort som Søren Wiuffs afgjorde straks sagen, og 15 planter blev bestilt.
Sorten er 'Herkolim' og skulel være ret tykke i det, give et godt udbytte og være velegnede til at bliev plantet tæt, hvilket gør dem perfekte til dyrkning i højbed.


At anlægge et aspargesbed er hårdt arbejde. Der skal grave 20-25 cm jord af i en bred rende, så planternes rødder kan bredes fint ud.  Plantern ligner lidt blæksprutter med lange arme der går ud fra et center.
Det eneste sted i min have hvor jorden er løs nok til asparges planter, er i mine højbede, så jeg ofrede ét af dem og tømte det næste helt for jord.
Bedet er 1x2,8 meter, og jeg fik plads til 15 planter.

Lidt kompost blev lagt i bunden af bedet og formet som to små volde. Her er bedet gjort klar, og der er sat små pinde til at markere hvor planterne skal placeres.
Da planterne kommer uden jord, skal man arbejde lidt hurtigt, så de ikke tørrer ud undervejs, så det er godt at have målt op til placeringen inden man tager planterne op af posen.


Her er alle planterne så placeret, og bruset over med vand et par gange undervejs.
Herefter blev der fyldt jord til til det lige dækkede planterne. Resten af jorden skal fyldes på af et par omgange henover forsommeren, efterhånden som planterne vokser op.  Som man kan se på billedet, så var der stor forskel på størrelserne af planterne, nogle var ret kraftige, mens andre var temmelig små.


Nu er det så bare at vente. I år kan der ikke høstes og til næste år, må der kun tages én enkelt asparges fra hver plante, så det må blive til en forret til manden og mig.
Om 2 år skulle vi kunne spise løs, så nu er det bare med at være tålmodig.
-----------------------
Fra Haven er der brugt:  1 stk højbed

6 kommentarer:

  1. Det er et ret sejt projekt - godt gået! Ved du, hvor mange asparges hver plante vil give om et par år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke hvor mange asparges hver plante giver, men jeg ar en ide om at de 15 planter vil give os en god forsyning i sæsonen. Det håber jeg i hvert flad :-)

      Slet
  2. Hm.....25 cm var ikke meget....undskyld Randi!!
    Vores aspargesplanter blev gravet ca. 40 cm ned og så anbragt på en lille top i bunden af graven!!
    I år er første år vi kan høste hæmningsløst.....bedet er 3 år gammelt!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Ingen grund til undskyldninger :-)
      Der fulgte planteanvisninger med, og de sagde 20-25 cm jo løsere jord jo dybere skulle man grave. Og Karnas indlæg på Havelyst siger også 20 cm.

      Slet
  3. Tillykke med aspargesbedet. Friske asparges smager simpelthen himmelsk:)

    vh Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Jeg glæder mig også rigtig meget til om 2-3 år hvor vi rigtig skal smovse.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...