2009-09-14

OF COURSE I CAN

Jeg faldt over dette billede ved et tilfældighed, tror det lå på en af de haveblogs som jeg kigger forbi en gang imellem. Jeg blev nysgerring og søgte efter titlen på nettet og fandt det bl.a. På Flickr under Boston Public Library. Der ligger forøvrigt mange herlige posters og billeder i samme stilart. Det er bestemt værd at kigge nærmere på.

Der er en herlig dobbelttydighed i titlen, og at jeg fandt det lige midt en pause fra tomat henkogningen, kunne jo ikke være mere passende.

Der er en form for naivitet i budskabet, som måske stammer fra det kønsrolle mønster det afspejler. Og alligevel er det bundsolid fornuft som også giver mening i dag hvor vi bruger mange millioner ton brændstof på at transporter varer fra den ene ende af verden til den anden, fordi vi vil have friske tomater året rundt, og eksotiske frugter som ikke vokser på vore breddegrader.
Det er en anden type mad der skal laves, og der skal tænkes i andre råvarer og ingredienser, hvis man skal være selvforsynende året rundt. Det er ikke nemt, og i min størrelse have næppe muligt, men der er alligevel noget tiltalende ved tanken om at spise grøntsager fra egen have året rundt.
Jeg har selv været i gang i år, og fået gemt meget mere end jeg plejer. Foreløbig er det blevet til :
  • Bønner i fryseren - 5 kg tror jeg det er blevet til, gule, grønne og blå stangbønner ligger og fylder en hel hylde i fryseren.
  • Syltetøj af Jordbær, Solbær, Brombær (fra fars have) Skovbær
  • Tomat passata, 7 kg gav 2,5 liter, jeg må indrømme at jeg nok havde forventet mere, men det er da også noget, og det pynter på forråds hylden
  • Henkogte tomater - 16 glas er det blevet til, og der skal nok komme flere.
  • Flere tomater i fryseren
  • 3 glas semi-dried cherrytomater i olie (henkogte for holdbarheden)
  • 3 små glas syltede Jalapeno i skiver til pizzaen og den mexicanske mad.
  • frosne chilier
  • 3 glas færdig, henkogt tomatsauce lige til at vælte ud i en gryde
  • Pose på pose af frossen persille og Basilikum
  • Pesto af Basilikum (nåede ikke persille pestoen inden persillen visnede i tørken, så nu håber jeg den når at komme igen)
  • Små fine klumper persillesmør til at give vinterens kartofler lidt sommersmag.
  • Løg, hvidløg og kartofler er taget op og skal gemmes til vinteren.
Det var vist det hele, men bare vent for der kommer mere.
Tomaterne vælter stadig frem, og der skal laves flere glas henkogte tomater, og så vil jeg forsøge at lave ketchup.
Chili høsten skal udnyttes til chili sauce, chili pulver, frosne chilier, syltede chilier og hvad man ellers kan finde på.
Æblesæsonen er lige på trapperne, så der skal laves æblemos til tykmælken, Æblegele til min far og til ristet toast, æblekage til maven og fryseren, måske noget æblemost hvis vi gider og måske - men altså kun måske noget cider der kan lave til æblecider eddike så vi har til næste års sylte orgie.
Græskar skal laves til suppe og brød, og lidt skal syltes til min far. Der skal lave en græskar mand til trappen - eller måske 2 ! Resten skal ligge og vente i kælderen til vi trænger til lidt friskt grønt fra haven
Mere Basilikum pesto til fryseren. Syltede rødbeder og drueagurker skal heller ikke glemmes.
I Haven er der Grønkål, Rosenkål, Jordskokker, pastinakker og rødbeder, som kan overvintre og bruges efterhånden som vi få lyst.
Hvorfor er det lige jeg føler mig som min mormor lige nu . . . . . . . .
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...