2011-08-27

MAD Foodcamp, festivalen der ikke ville drukne

 Planen var lagt i sidste øjeblik, turen skulle gå til MAD Foodcamp, som foregår udenfor på Refshaleøen i København. Vejrudsigten så fin ud og jeg glædede mig til at komme afsted.
Klokken 6 i morges blev jeg vækket af et gevaldig omgang lyn og tordenvejr, der var næsten dagslys derude og hønsene var stået op. Jeg stod op og tjekkede vejrudsigten som helt havde skiftet karakter, og den stod nu på regn hele dagen, hmmm - nå godt jeg havde bestemt mig, for ellers var det vist blevet ved tanken.
Men jeg lagde mig nu til at sove igen, da jeg ikke skulle være derude før 11-12 tiden

Manden forbarmede sig over mig og kørte mig hele vejen til Refshaleøen. DSB havde nemlig bestemt sig til at aflyse de fleste S-Tog ind mod byen, og sammen med regnvejret var turen med det offentlige mildest talt ikke tiltalende. Derude skulle jeg mødes med Karin og Torben, et par dejlige havevenner som jeg tog turen rundt på festivalen sammen med, det er nu en gang hyggeligst med godt selskab.
Billeder blev det ikke til, for det var lidt for risikabelt at tage kameraet frem i det vejr.


Billede fra MAD Foodcamp.dk

Festivalen er lagt på en græsmark på Refshale øen, hvor der var ryddet cirkler forbundet af stier. Cirklerne var indkranset af vægge bygget op af halmballer hvilket gav en meget god tråd til grøntsagernes oprindelse, og en god afskærmning for verden udenfor og vejret. Venlige mennesker fornyede en gang i mellem et dække af halm på stierne som dæmmede op for det værste mudder.  Inde i cirklerne var der forskellige temaer såsom Urtehaven med mange højbede med fristende kål og andre flotte grøntsager.
Gadekøkkenet med madteltet. Markedspladsen midt i det hele med masser af boder med smagsprøver, salg, madlavning og samtaler om mad. På Gården, med levende køer, det danske landkøkken og grøntsager.  Det vilde landskab hvor man blandt andet kan smage på tang. Smagen af korn med fantastisk brød, lækre kanelsnurrer og hindbærsnitter, øl fra Herslev og mel fra skærtoft.

Der er flere, og jeg kan kun sige at hvis ikke du ved hvad du skal lave søndag denne weekend, så er her et rigtigt godt bud.
Jeg får faktisk lyst til at tage derud igen i morgen for der er også mange spændende aktiviteter, nu får vi se

Highlight fra dagen.
  • En snak med en økologisk kåldyrker, om sommerfuglelarver og andre skadedyr, samt forbrugerne krav om pletfri mad, der fører til meget spild allerede hos producenten.
  • Debat om Honning med tilsat frugtsukker for at holde den flydende konsistens - kan det stadig kaldes Honning (Sælges som SweetHoney)
  • Brød fra Röstånga Mölla - Brød med saft og kraft, ærgerligt at man skal til Sverige for at købe det. Det der rugbrød med soltørrede tomater mmm, skønt.
  • En lækker Honningis fra Skarø
  • Og så fik jeg også smagt den næsten sagnomspune flæskestegs sandwich fra Meyer. Og ja den er god.
  • Et utal af smagsprøver på alt fra det mest fantastisk brød, over salt til gulerødder i mange varianter og tang (som faktisk smager lidt af fisk, eller er det omvendt ...)
  • Mange mad interesserede mennesker der trodsede regnen og dukkede op i gummistøvler og regnfrakke for at smage sig gennem festivalen.
  • Bønner fra Svanholm. En bønne er ikke blot en bønne. Og så en fantastisk gammel håndsvingsbønnesnitter fra Holland. (Sådan én må jeg ha. Men hvor mon man finder den..)
Men det vigtigste indtryk af alle var helheden. Antallet af deltagende dyrkere, madører og andre udstillere og formidlere. Hvor var det bekræftigende at se det kæmpe udvalg af friske økologiske kvalitets varer i alle afskygninger, og med mange individuelle vinkler. Jeg håber for dem, at vejret bliver bedre i morgen, for selvom det var et imponerende antal mennesker der trodsede vejret, så kunne der have været mange flere. Og det enorme arbejde der har ligget i forberedelserne, fortjener at det bliver en kæmpe succes, hvilket det allerede er.

Så har du ingen planer søndag, og er du i nærheden af københavn, så kan et besøg på Refshaleøen anbefales.
Husk praktisk fodtøj :-)

4 kommentarer:

  1. Hehe - ahja, det praktiske fodtøj. Der var ret smattet sidst på eftermiddagen i går - jeg håber, det tørrer i det flotte solskinsvejr her til morgen :-)

    Jeg har noteret dine anbefalinger, og så håber jeg, at jeg når en del af dem i eftermiddag :-)

    SvarSlet
  2. Rigtig god fornøjelse derude.
    Vi fik en ordentlig skylle her på vestegnen tidligere på dagen, håber i er gået fri for det værste derude på øen.

    SvarSlet
  3. Hej Randi

    Det var dejligt at se dig i levende liv derude i går!

    Vejret i dag var skønt, først på vejen hjem, da vi slappede af og snakkede om, hvor godt vejret havde været blev der kæmpeskylle. Så blev vi våde alligevel i dag :-)

    mange hilsener
    Kim

    SvarSlet
  4. Hej Kim
    Ja, skønt at møde dig derude i den virkelige madverden :-) og hvor var der dog mange spændende og lækre ting at se og smage.

    Med solen i dag havde jeg faktisk stor lyst til at tage derud igen, men der var for mange projekter herhjemme, så fornuften vandt.

    Hilsener
    Randi

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...