2010-11-20

Ribollita - Take 1

På min tur til Toscana tidligere i efteråret forelskede jeg mig i de tykke supper, eller Zuppa som de kalder dem. Specielt Ribollita suppen fra Osteria Il carroccio i Siena, har jeg haft stor lyst til at eftergøre.
Ribollita betyder "Kogt igen" og oprindeligt var det grøntsagssuppen fra i går, der blev piftet lidt op og serveret igen dagen efter.
I onsdags gjorde jeg forsøget. Da jeg ikke havde prøvet det før, fulgte jeg opskriften i min trofaste følgesvend når det gælder Italiensk mad: Sølvskeen.

Ribollita iflg. Sølvskeen :

1 gulerod,
1 stængel bladselleri
1 løg hakket

Svitses i olivenolie ved svag varme til det er blevet blødt

3 Flåede tomater
1 stilk timian
2 kartofler i i store tern
Tilsættes og svitses med i et par minutter.

675 g Cavalo nero i strimler  (blev i mit tilfælde til grønkål, da det var det jeg havde) og
80 g tørrede Borlotti bønner (udblødt natten over)
Tilsættes
Kryddres med salt og peber.
Tilsæt 1-2 liter vand alt efter hvor tynd/tyk man ønsker suppen og lad simre i 2 timer.

Ved servering ligges en skive daggammelt brød (italiensk landbrød hvis haves) skåret i grove tern i bunden af hver tallerken før der øses op.

Resultat: Tjoe, det smagte da meget godt, og på andendagen var det lidt bedre, men der manglede altså noget bund i den suppe. Andre opskrifter nævner både hvidløg og chili, og det tror jeg jeg vil forsøge mig med næste gang. Derudover tror jeg at brødet skal koge med de sidste minutter for at bidrage til suppens konsistens. Og så måske lidt mere løg, mere timian, mere tomat, mere.......
Jeg vender tilbage på et senere tidspunkt, med resultatet af næste forsøg. I mellemtiden vil jeg meget gerne høre, hvis der er nogen der har gode opskrifter på Ribollita som de kan anbefale.

Tidligere suppe opskrifter på bloggen:
Bagt Pastinak suppe  |  Chili/Grøntsags suppe  |  Vintersuppe fra haven

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...