2012-02-23

Pollo all'Arrabbiata (Vred kylling)

Jeg har tidligere skrevet om kogebogen 'Antonio Carluccios Italien' som står på min hylde, men jeg havde stadig aldrig rigtig fået lavet noget af maden fra den.Så da jeg stod med en af vores egne kyllinger og skulle finde ud af hvad jeg skulle lave med den, fandt jeg bogen frem igen, og kastende mig over opskriften på 'Vred Kylling' Eller Pollo all'Arrabbiata. Udover at lyde lækker, var det en opskrift hvor alt undtagen rødvin og olie kunne findes i mit lager af egen avl. - Incl. Kyllingen. Supercool her i februar måned.

Arrabbiata betyder egentlig bare 'Vred' og bruges om retter med chili.  og ikke vred kylling, selv om den på et tidspunkt i sit levende liv  har set sådan her ud :


You talkin' to me?, originally uploaded by Necator.

1 Kylling, parteret
Fedt og Olivenolie
1 løg, finthakket
8 hele fed hvidløg, pillede
1 glas tør rødvin.
2 hakkede chilier
600 gram modne tomater, hakkede
2 spsk tomatpure.

Kyllingerne brunes i fedt og olivenolie, sammen med løg og hvidløg. Tilsæt rødvinen og lad den koge lidt ind. Chili og tomat tilsættes, og retten bringes langsom til kogepunktet og simrer i 30-40 minutter til kyllingen er mør. Smag til og drys med bredbladet persille ved serveringen.
Server med Polenta, Hvide Bønner, Ris, eller godt brød.



Hvidløget gav ikke så meget smag til retten, en anden gang vil jeg nok hakke den groft inden den brunes. Og der bliver en anden gang, for det var en dejlig ret. Der var også rester, og udover at blive spist dagen efter på en travl dag, som de var - så blev der også en anden dejlig lille ret ud af nogle af resterne. Mere om den senere.

-----------------------
Fra Haven er der brugt: Kylling :-), Tomater (Frosne), Persille, Chili, Løg, Hvidløg.

4 kommentarer:

  1. Ser godt ud, har aldrig selv smagt retten, men det skal jeg nu. har engang læst at det er en Score middag, har noget at gøre med chilien "fyre" op under kvinden, på den gode måde... og ikke den vrede måde :-)
    Spændende blog her, glæder mig til foråret, så skal jeg hente have tips her :-)

    /Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. He, jeg ved ikke om det er en scoreret. Men pas på med doseringen, det er ikke så mandigt at svede over en smule chili. Specielt ikke hvis hun godt kan tåle det ;-)
      Men retten kan helt klart anbefales.

      Slet
  2. Det var en söt höna!
    Kul att hitta hit får titta runt lite hos dig.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  3. Hej Annika.
    Velkommen til, hyggeligt du kiggede forbi :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...