2012-10-28

Om Oktober vejr.

Tænk jeg synes jeg stod tidligt op idag, bare for at komme nedenunder og finde ud af at det var endnu tidligere end jeg troede... Det er jo blevet vintertid.
Ja vintertid det skal jeg da lige love for. Rim over det hele, og en kold fornøjelse at fodre høns her til morgen skulle jeg lige at sige fra manden som vandt den tjans idag.
Til gengæld så skinner solen smukt og skarp, så skarp at jeg har følt mig nødsaget til at bruge en stor del af morgenen på at følge efter solstrålernes afslørende tur rundt i køkkenet - og gøre rent. Ak ja

I oktober har vi for første gang kastet os ud i svampejagt, og det er egentlig på høje tid for sådan nogen som os, der godt kan lide det hjemme dyrkede, selvfundne...... Svampejagten kommer der mere om senere, men her vil jeg bare sige at det er en fornøjelse at være på svampejagt en klar oktober dag - herligt at sidde med alle svampene, vende og dreje dem for med en bog i hånden at finde ud af om de er spiselige eller ej - og så kun ende med at kassere en trediedel, fantastik - og så direkte i gryde med dem og smovse.

Noget andet der er knapt så fantastisk ved de klare oktoberdage, er at de bringer kulden med sig. Jo jeg kan faktisk godt lide de kolde klare dage med solskin og kolde kinder, det er frisk og energigivende, men haven ville jo gerne være foruden
Ved udsigt til nattefrost, var jeg ude og høste diverse grøntsager der skulle ind, læssede dem op i trillebøren, og lod så trillebøren stå på terassen.. Tjae bum bum hvor smart er man så ???
Men det ser nu ud til at jeg er sluppet nådigt. Enkelte slappe blade og et par rødbeder der skal kasseres, så det går jo nok. Nu står trillebøren i garagen, den lukkede altså, så nu skal jeg bare have kålstokkene sat i lidt jord, og lagt rødbederne i sand, så klarer vi nok det hele.

Men tilbage til de klare dage, for er det ikke alligevel fantastisk ? så meget sjovere og energi givende end regn og overskyet. Og havelyst træf her hos mig d. 20 oktober med forudgående svampejagt i 18-20 graders varme og frokost på terrassen bagefter.  Få dage efter var det så frostvejr. Tja så foranderlig, forunderlig kan vejret være.

Det her skulle være et indlæg om de ting jeg ikke fik gjort i haven i år, de ting jeg skulle gøre bedre til næste år, lave om og skrue ambitionerne lidt ned på nogle områder så der bliver bedre tid til andre.

Men i det her vejr, kan jeg simpelthen ikke huske noget som helst der er gået galt.....


-----------------------
Fra Haven er der brugt: Kulde, inspiration, glæder, solskin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...