2011-10-20

Henkogt gryderet, kan man det ?

21 februar 2010, Fik vi Stifatho. Det kan jeg ikke huske sådan helt præcist, men det står på det glas jeg fandt i kælderen som indeholdt resterne af Stifathoen.


Dengang havde jeg nemlig lige set at Løgismose solgte Bøf Stroganoff på glas, og det ville jer prøve at lave selv. Nu blev det ikke lige Bøf Stroganoff jeg forsøgte mig med, men en gryderet er vel en gryderet, i hvert fald når det gælder henkogning. Så det blev en græsk Stifatho a la Camilla Plum jeg forsøgte mig med.

En portion svarende til hvad to voksne kunne spise blev hæld på rengjorte Henkogningsglas, og de blev sat i ovnen ved 110 grader.
Der stod de til det boblede lystigt + 30 minutter, så blev ovnen slukket og glassene blev kølet ned i ovnen, hvorefter de blev sat i kælderen.

Der stod de så, og vi var sådan lidt skeptiske for var de nu ordentlig konserverede ?

Jeg kan ikke helt huske hvor lang tid der gik inden vi forsøgte os med det første glas, men der er nok gået mere end ½ år, så det er blevet vinter igen. Og vi spise det, og det smagte stadig godt, og vi overlevede.

Det sidste glas har så stået der lige siden, og det er nu 1 år og 8 måneder siden.

Idag skulle det så spises.
Glasset blev studeret, vendt og drejet og testet - der var stadig Vacuum i glasset, så det kunne ikke være helt galt. Jeg åbnede glasset og snusede til indholdet. Det lugtede ikke af noget, men så vendte jeg rundt i det med en ske og frem kom saftige kødstykker, med en herlig frisk duft, som havde det bare stået i køleskabet siden i går.

 Stifatho med boblekratere :-)

 Herligt ! 

Smagen var også helt perfekt, det smagte helt frisklavet, og retten havde holdt sig meget bedre end den ville have gjort i en fryser.


Skal det prøves igen - ja, mon ikke.

P.S. Hvis i kaster jer ud i noget lignende - så husk lige god køkken hygiejne og rene glas. Fyld ikke glasset så meget at det bobler ud under kogning. Hvis der sidder skidt mellem glas og plastic, er samlingen nemlig ikke tæt.

4 kommentarer:

  1. Egentlig ret imponerende at det kan holde sig så længe - og det er jo en kanon fidus når det så også bevare smagen bedre end på frost (plus at man ikke bruger el ved at have et glas stående mørkt og køligt, som man gør ved at opbevare i en fryser).
    Hvornår i processen sætter du låg på glasset?

    SvarSlet
  2. Hej helle Ja jeg var også ret imponeret over hvor godt det det havde holdt.
    Låget er på fra starten, når der er gummiring på glasset kan dampen slippe ud. Bruger man skruelåg skrues de løst på, og når ovnen slukkes skruer man dem helt fast og sætter dem tilbage i ovnen til afkøling
    Randi

    SvarSlet
  3. Det vil jeg helt sikkert forsøge, næsten gang jeg har en rest gryderet eller bare er i stødet til at lave ekstra portioner.
    Det er jo også meget hurtigere at varme op igen end en isklump i en frostpose.

    SvarSlet
  4. Det var det eneste, man havde, før i tiden. I min farmors kælder stod der de skønneste ting og sager på rad og række i henkogningsglas, bl.a. verdens bedste medisterpølser i sky, dækket af et fedtlag. Jeg var 19 år gammel, da jeg smagte min første købe-medister; det var kun uforglemmeligt, fordi den var så ringe. I Flensborg er der en slagter, der laver de næstbedste!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...