2011-07-20

Frokost fra- og i haven

Flextid og dage med hjemmearbejde er ikke det værste man har.
Det betyder blandt andet at man kan tage sig god tid til at lave en lækker frokost, og at nyde den ude i solskinnet i den have hvor man lige har samlet ingredienserne sammen. Ikke at det tog særlig lang tid at lave, det tog lidt længere tid at nyde.

Alle ingredienser (nåeh ja altså ikke bacon, og den creme fraiche jeg lidt senere brugte) kommer friskhøstet/hentet fra vores have.

3 Æg
2 tomater
1 løg
2 stilke oregano (med inspiration fra Klidmosters frittata)
1 lille chili (den lysegrønne midt i billedet som er en umoden  'Aji Amarillo)
½ squash
2 spsk creme fraiche
Peber
Ramsløgsalt (eller anden urtesalt, eller bare salt)

Starten

Løg og bacon steges på panden til bacon har fået lidt farve.
Fintsnittet chili og Squash i tern tilsættes og steger med ca. 5 min.

Så synes jeg pludselig det hele så lidt for 'blødt' ud, og tilsatte lidt mere squash lige før æggemassen blev hældt over.
Æg og creme fraiche blev pisket sammen med Oregano, Friskkværnet sort peber og Ramsløgsalt
Æggemassen hældes på panden, jævnt fordelt, og der skrues ned på lavt blus. efter ca. 5 minutter lagde jeg låg over.  Når æggemassen virker fast, er æggeletten/omekagen klar til at spise.

Klar til at spise

Tomaterne havde jeg da sandeligt næsten glemt, men de kom ovenpå som pynt.

Og så var der frokost, med udsigt til æggeriet og deres kyllinger, som er ved at være ganske store.  Og det er da ikke den værste udsigt man kan have.
Og æggekagen - det smagte ganske fortrinligt. Ikke det værste man kan forkæle sig selv med til frokost.
Ren hygge
Og nu tilbage til den anden computer, den jeg bruger når jeg arbejder.
heldigvis er der nu kun 2 dage tilbage til ferien hvor jeg kan bruge hele dagen i haven,hvis jeg vil - og hvis vejret vil.....

8 kommentarer:

  1. Hej

    Sikke en skøn frokost. Og jeg er vild med tanken om den korte afstand fra jord til bord.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  2. skønt - og skønne tæer. Æggekage, er som skabt til frokost...

    SvarSlet
  3. Hvor er det et fantastisk stemningsbillede, det med fødderne oppe og udsigt til hønsene!
    Det oser af havehygge! Nu glæder jeg mig endnu mere til ferien!

    Didde

    SvarSlet
  4. Hej ungersvend.
    Der er ikke noget bedre end at hente råvarerne i haven lige før man laver mad. Det giver en helt anden fornemmelse, for ikke at sige en helt anden smagsoplevelse.

    SvarSlet
  5. @Camilla, det er lige det den er - og så er den perfekt til at sluge mange former af rester.

    SvarSlet
  6. @Didde - Det var også herligt at sidde der, og bare nyde hønsenes pludren, fuglenes pippen og det herlige vejr.
    Jeg glæder mig også til ferie, den starter om 6 timer :-)

    SvarSlet
  7. Heldige asen, min starter først om en uge...

    Didde

    SvarSlet
  8. Så har du jo lidt at glæde dig til :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...