2011-07-24

Blåmuslinger med linguini

Blåmuslinger har aldrig rigtig sagt mig noget, hvilket nok er grunden til at jeg aldrig har forsøgt at lave mad med dem før. Men på en eller anden måde, så er de krøbet ind på mig og har banket på for at komme med i mine gryder. Årstiderne har haft en finger med i spillet. Gennem et stykke tid har man en gang imellem kunnet bestille 2 kg blåmuslinger fo 88 kr, og de ligger der på billedet og ser så fristende ud, og tilsidst kunne jeg ikke modstå. Man skal jo udvide sine horisonter en gang i mellem.

Jeg  valgte at lave dem på den klassiske metode, så de blev dampet i hvidvin. En god hjemmelavet pasta, rullet ud til tynde Linguini strimler (dertil bruges et stk mand og et stk pastamaskine)

Muslingerne skal renses og sorteres inden brug. Er der huller i skallen skal de kasseres.
Åbne muslinger bankes let mod bordet, og lukker de sig ikke, skal de også kasseres.
Er der uåbne muslinger efter tilberedning, så kasseres de også.

Men nu til maden :

2 pers.
1 kg Blåmuslinger
2 skalotteløg
2 fed hvidløg
Frisk chili (evt tørrede flager)
En håndfuld finthakket persille.
1-2 glas hvidvin
Salt og peber

250 g. Linguini.

Skalotteløg, og hvidløg sauteres i olie, sammen med en en lille smule chili.


Herefter tilsættes finthakket Persille, salt peber og  Muslinger og vendes rundt et par gange, inden Der tilsættes Hvidvin, og det hele dampes i 5-10 minutter til muslingerne er åbne. Vend rundt et par gange undervejs.

Tag muslingerne op med en hulske, og vend Linguinien rundt i væden, hæld muslingerne tilbage i gryden, og vend igen lidt rundt. Server rygende varm i gryden.


Jeg er hermed omvendt. Det var en meget lækker ret, med en dejlig delikat smag af muslinger og hav.
Heldigvis var der muslinger nok, til næste dag også.

Fra haven er der brugt : Skalotteløg, Hvidløg, Persille. Chili

2 kommentarer:

  1. Héj

    Jeg har heller aldrig rigtig turde give mig i kast med muslinger, men det kan være jeg også skulle forsøge at lade mig overvinde.

    vh Dorte

    SvarSlet
  2. Hej Dorte
    Jeg synes du skulle give det en chance - jeg er i hvert fald blevet omvendt. Jeg vil ikke sige at det er blevet min yndlingsmad, men godt smager det :-)

    Randi

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...