2011-04-03

Marts i haven, set i bakspejlet

Ude i have sker der ting og sager. Løgplanter vælter op af jorden, og lige som Erantis er ved at falme, stråler Krokus på fuldt blus og vintergækkerne står stadig friske og hvide.
Krokus 

Erantis
Påskeliljer, Tulipaner, scilla og snepryd står som skarpe grønne skud overalt i haven, og lover fuldt blus på foråret lige straks og jeg glæder mig til at se alle de nye jeg satte sidste efterår. (Hmm bortset fra prydløgene som jeg lige har fundet, i posen ude på terrassen…)
Grønne spyd
(Jeg bryder sammen og tilstår at blomsterbillederne ikke er fra i år, men det ligner meget godt alligevel)

Solbær, Ribs, Hindbær og meget meget mere står på spring med knopper.
I køkkenhaven er de sidste pastinakker ved at være spist, og der er kun en enkelt lille Savoy tilbage. Jordskokker er der til gengæld rigeligt af, men derudover er det slut med de overvintrende grøntsager.
Der er også flere rødbeder, men de er ikke så spændende mere, altså hvis du spørger os, Hønsene derimod, er vilde med dem. Smider vi en hel rødbede ind til dem, gå de straks i krig og der går ikke længe før der kun er roden tilbage.

Og så er der jo hvidløgene som vælter op af jorden, både fra fed og fra topløg, og på friland og i drivhuset. Faktisk er der hvidløg alle vegne. Jeg tror jeg har fået spredt nogle topløg. Men det er jo helt fint, der hvor de er i vejen spiser vi dem bare som grønt drys. Jeg forsøgte mig med at sætte nogle fed fra hvidløg købt i Provence i foråret, men de kommer ikke. Jeg har gravet mig ned til et par fed, og de er halvrådne og der er gnavet i dem. De var nok ikke egnede til vores klima.

Men man kan jo ikke bare gå rundt og kigge. I vores have, med vores tunge jord, så er det nu der skal graves, hvis der skal graves. Og det skal der når en bid mere af græsplænen skal inddrages for at der kan blive bedre plads til grøntsagerne.
Hønsegården er også kommet i vejen for de oprindelige planer, så for at få det hele til at gå op i en højere enhed, så er vores solbærbuske blevet flyttet til en ny plads foran hønsegården.
Nogle af vores hindbær har også fået en ny plads på bagsiden af hønsegården.
Og så har vi fået et par blommetræer, glæder mig allerede til hjemme syltede blommer, blommekager og meget meget mere.

Vi har bygget en dejlig drivbænk, som jeg lige skal have indarbejdet i dyrkningsplanen, så vi kan få friske grøntsager både tidlig forår og forhåbentlig også om vinteren. Foreløbig står der en kasse med nysåede porrer og salat.

Og så er vi begyndt at rydde rundt om komposten, så der kan blive plads til at udvide den.

Derudover er jeg ved at gøre klar til årets sæson. Vinterdækket er fjernet fra højbedene og jeg er begyndt at sprede kompost. Dyrkningsplanen er klar (ja det har den egentlig været længe) så det er dejligt at der rigtig skal gang i frøposerne lige om lidt.
Der er nok at se til, og med det her vejr, så er det jo herligt at der ikke mangler noget at lave derude.

Godt forår til alle, med og uden have.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...