2012-03-17

Chokolademiddag og Un Mercato

Det er sjovt som jeg føler mig en smule nøgen, hver gang jeg blogger uden billeder, men sådan må det nu nødvendigvis være en gang i mellem, når man som mig sagtens kan finde på at glemme mit kamera, eller måske ikke nødvendigvis synes jeg vil tage billeder i alle situationer.
Det her er et indlæg om et af hvert - et hvor jeg ikke ville, og et hvor jeg havde kameraet med.

Onsdag d. 7 marts var jeg til Chokolademiddag Numero 64. sammen med en god veninde

Nikolaos Strangas havde kreeret menuen som så sådan her ud :

  • Hummer med blodappelsin, estragon og 90% chokolade
  • Stegt kalvebrissel med rødbede, kaffe og mørk chokolade
  • Tanariva mælkechocolade rum, nyagbo chokoladecreme, crumble og banan
  • Gianduja mousse  havtorn, jordskokkechips, kakaois fra Jacob De Neergaard,
  • Hvid chokolade, citron, lakrids, fennikel og sort oliven.

Der var rigtig gode smagskombinationer som vi aldrig havde prøvet før, og heldigvis kunne vi få lov til at dele en vinmenu, så det ikke blev så voldsom på sådan en hverdagaften hvor vi skulle på arbejde dagen efter.

En middag med Forret / Hovedret og 3 desserter er et charmerende koncept.
Hummerretten var udemærket, men der var ikke så meget smag i den som man havde kunnet ønske sig. Så var kalvebrisslen straks mere smagfuld.

Ikke overraskende så var det absolut de søde retter der  brillerede. Men hvis målet med middagen var at vise at chokolade kan indgå i alle måltidets retter, så er målet nået.
Anne Au Chokolat har og skrevet lidt om middagen her, og hun har også et par billeder.
-----------------------------
Nå inden der går alt for meget chokolade i bloggen, så lad mig også fortælle om dagen efter, hvor manden og jeg var inde i byen sidst på dagen, og sulten begyndte at krybe ind på os.


Hurtig middag på Un Mercato
Cofoco kæden vokser derud af og det er der en god grund til, de har et godt øje til trenden og hvad folk har lyst til at spise lige nu. Kombineret med en evne til at sammensætte et godt måltid mad til en rigtig fornuft pris, så er deres restauranter som regel et sikkert valg.
Denne dag valgt vi et af de nyeste skud på Cofoco stammen, nemlig Un Mercato i torvehallerne.

Menukortet er kort men godt, og der er både til TakeAway og spise på stedet. Vi valgte det sidste og gik ovenpå med vores valg. Ovenpå hvor siddepladserne er, er der stort set 360 graders udsigt. Der er et langbord midt i lokalet, og så er der ellers bardiske hele vejen rundt langs væggen (vinduerne) Vi satte os et godt sted med udsigt over byen hvor skumringen gik over i blå time, herlig udsigt.
Jeg valgte : Porchetta – Gris med bagte tomater og skysauce til 115 kr
Manden valgte : Manzo – Okse med portobello svampe og rødvinssauce til 155 kr
Vi bestilte 2 slags kartofler til og delte : Rotisseri kartofler, og Rosmarin fritter.

Min Porchetta var yderst veltillavet, dejlig mør og saftig gris fuld af smag. De bagte tomater var små tomater på stilk, og drysset over det hele var citronskal og andre dejlige krydderier, og så var der en rigtig god skysauce til.
Mandens Okse var og god, men dejlige smagfulde Portobello svambe til.
Begge serveringer havde nogle store gedigne stykker kød, så vi gik bestemt ikke mætte derfra.

Hermed en anbefaling til Un Mercato herfra.

2 kommentarer:

  1. Jeg har lige opdaget din dejlige og inspirerende blog, jeg vil glæde mig til at følge med her:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til, og tak for de pæne ord :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...