2012-03-18

Ærtesuppe med Pocheret æg

 Når man står en aften kl 6 og ikke helt ved hvad man skal lave til aftensmad, så er grøntsagssuppe et rigtig godt valg. Man kan lave den af de fleste slags grøntsager man nu lige måtte have på lager og det gør ikke noget hvis de er blevet lidt slatne.

Men nu indeholdt køleskabet ikke lige nogen grøntsager, så jeg måtte ty til fryseren, hvor jeg fandt Ærter og persille. Sammen med løg og kartofler blev det til denne dejlige forårsagtige suppe.


3 mellemstore kartofler i tern
1 stort løg i tern
ca 250 gram ærter
En håndfuld hakket persille.
1 liter grøntsagsbouillon.
2 Æg.
Olie (Ramsløgsolie)

Kartofler og løg svitses til kartoflerne lige netop begynder at tage en smule farve, så tilsættes persille og grøntsagsbouillon, og det bringes i kog. Når kartoflerne er ved at være møre, tilsættes ærterne og koger med i 10 minutter.
Det hele blendes til en blød og cremet konsistens, og varmes op igen.

Server med et pocheret æg i midten af tallerkenen, og dryp suppen med olie. Jeg brugte Ramsløgsolie og det gav et dejlig aromatisk pift til suppen.

-----------------------
Fra Haven er der brugt:  Ærter, Løg, Persille, Æg

1 kommentar:

  1. Tusind tak for den, den kommer jeg helt sikkert til at bruge. Jeg glemmer af og til at tage kød eller fisk op af fryseren til aftensmåltidet og når jeg så først er hjemme ved 5-6 tiden, så må det bare godt gå lidt stærkt, for så brokker maven sig :o)
    De bedste hilsner fra Vibeke

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...