2012-03-25

Forår for alvor

Foråret har for alvor bidt sig fast. Man mærker det i vejret, og ser det på alle spirerene i haven. Krokus og vintergækker er ved at gå på hæld, men Påskelilierne er godt på vej, og tulipanerne gør klar til at følge efter.
Lupiner, Daglilier og pæoner bliver nærmest større dag for dag. og det samme gør ukrudtet indtil hakkejernet kommer forbi, og det har bestemt ikke været alle vegne.

I vindueskarmen er der ved at være trængsel.
Der er Chili, Tidlige tomater, Sommer porrer, Vinterporrer, salatløg, salat, Auberginer, Kål



I køkkenhaven vælter purløgene op af jorden (specielt efter jeg flyttede hønsenes indhegning, så de ikke længere spiser dem lige så snart de stikker hovedet frem :-O ) De nye Hvidløgspurløg jeg fik sidste år, er også på vej.  Rabarberne stikker hovederne frem, og jeg er spændt på hvor meget de giver i år da jeg flyttede dem sidste efterår. Spinatbeden har overvintret og begynder at sætte friske blade, dem glæder både hønsene og os til at smage på. Forårssalaten er lige ved at være der hvor jeg kan nænne at høste de første, der går lige en uge mere.
Hvidløgene står i fine rækker i et højbed, og Efterårsløgene har rigtig taget fat,

Efterhånden som dagene er blevet lysere har jeg kunnet komme i haven om eftermiddagen, så der har været en del fremdrift.

Tidlige kartofler er lagt
'Sofia' d 18 og 'Marabel' D. 23
Det er tidligere end jeg plejer, og jeg afprøver en ny metode, hvor jeg dyrker oven på græsplænen.
I efteråret lagde jeg aviser ud på græsset, og toppede op med ca. 5 cm jord, og lidt kompost. For nogle uger siden dækkede jeg så hele stykket til med plast, for at varme jorden op.  Kartoflerne er så lagt oven på jorden, og er blevet dækket med et godt lag af halm inde fra hønsegården. Platsikken er så lagt på igen.
Så nu er jeg spændt på om det giver en god kartoffelhøst. Men jeg er også spændt på om jorden bliver god, sådan helt uden at grave, hvis den gør, så bliver køkkenhaven meget hurtigt meget større til efteråret :-)

I samme bed har jeg sået de første valske bønner, og håber på et tidligt udbytte.


Jeg har anlagt et nyt jordbærbed, med 24 planter, så burde vi kunne få masser af dejlige jordbær, også selvom det ville have været bedre at anlægge bedet i efteråret.

Purløgene er blevet flyttet til et nyt sted for enden af jordbærbedet, hvor hønsene ikke får adgang, og der er sået persille på venstre side af bedet.

Det kommende kålbed har fået et godt lag kompost, og er blevet renset for jordbærplanter fra sidste år. I baggrunden kan man se Henriks bistade. Bierne er godt igang og der er en hyggelig summen i haven.


Der er gødet i drivhuset , med fåremøg der har ligget i kompost siden sidste sommer, og det er blevet vasket udvendigt, så nu mangler bare indersiden.
Udvendigt var det fyldt med alger efter den fugtige sommer og vinter, så det har pyntet på haven.


Nu skal jeg snart ud af døren og til havetræf med en flok dejlige mennesker fra Havelyst, og jeg glæder mig til at se Trines dejlige sted igen.


-----------------------
Fra Haven er der brugt:

5 kommentarer:

  1. Hvor ville jeg ønske, at jeg havde din energi til havedyrkning. Det bliver da fuldstændigt fantastisk senere på året at være i din have - og ikke mindst at lave mad af alle de gode sager.
    God høst og god arbejdslyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, tak skal du have :-)
      Jo det kræver en del energi at dyrke køkken have i det omfang jeg gør, men kun fysisk energi og jeg får så rigeligt retur i form af mental energi, og tilfredshed helt ind i knoglerne.
      Og og råvarerne, jo de er det hele værd :-)

      Slet
  2. Der er ikke noget som forårets kommen. Jeg føler dog også en vis længsel efter at få mine vindueskarme tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte.
      Der er jeg ikke endnu, jeg glæder mig tværtimod til planterne fylder det hele i vindueskarmen, synes sådan et grønt vindue er fantastisk.
      Men det er nu også rart at få det ryddet hen mod slutningen af Maj :-)

      Slet
  3. Wauw, du har søreme travlt! Vi har klippet lidt i et par buske og fjernet første hold ukrudt - og det er sådan cirka så langt, vi pt. er kommet :-D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...